‘Ik heb gezien hoe een haai en man aanviel en hem opat. Nu kan ik niet meer slapen.’
‘Een man liet een vriendin van mij zijn ding zien online en toen heeft ze het ook aan mij laten zien. Ik had dat helemaal niet willen zien.’
‘Ik heb een keer filmpjes met seks erin gekeken. Papa en mama weten het niet. Daar voel ik me heel schuldig over.’
‘Toen ik die zelfmoordvideo zag op TikTok heb ik het snel stopgezet. Maar toen was ik al te laat.’
Zomaar vier voorbeelden uit de klas (groep 6, 7 en 8). Deze voorbeelden staan niet op zichzelf. In de groep bespreek ik elk jaar tijdens lessen over mediawijsheid met de kinderen wat er online op ze afkomt en hoe ze hiermee om (kunnen) gaan. Regelmatig komen er voorbeelden naar voren die je zeker als traumatisch zou kunnen bestempelen.
Denk je dat dit jouw kind of leerling niet overkomt? Het klinkt hard: maar stap uit die bubbel en kom in actie, want kinderen zijn thuis meer online dan ooit. En mogelijk ook meer online zonder toezicht dan ooit. Vaders en moeders zijn hard aan het werk. De één kan zich meer bezighouden met het thuisonderwijs dan de ander. Voortdurend monitoren is niet nodig, maar maak het onderwerp bespreekbaar aan tafel en check die devices en telefoons!
Voor de kerstvakantie wees een collega ouders al op de app ‘Zepeto’. Een app die er onschuldig uitziet en waarmee je een driedimensionale avatar van jezelf kunt maken. Ouders kwamen erachter dat er door mensen met verkeerde bedoelingen zeer verontrustende berichten naar kinderen werden gestuurd. Controleer of welke apps met chatfunctie je kind gebruikt en zoek uit of dit veilig is. In veel apps en spelletjes kun je de chatfunctie ook uitschakelen.
Gevaren
In de buitenwereld beschermen wij onze kinderen voor allerlei mogelijke gevaren. Daar zouden we ook meer oog voor moeten hebben in de digitale wereld. Als ict’er op een basisschool omarm ik momenteel alle mogelijkheden die het online werken biedt. Maar ik zie ook dat het gedrag van de kinderen in de digitale wereld een reflectie is van het gedrag van kinderen in de klas.
Sommige kinderen zijn voorzichtiger van aard en voelen niet de drang om op die video te klikken waarin spannende zaken worden aangekondigd. Anderen klimmen wel dat hek over waar met grote letters verboden toegang op staat. We kunnen en moeten kinderen, net zoals in die buitenwereld, niet voor alle gevaren afschermen. Maar, we kunnen ze er wel goed op voorbereiden zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken en de juiste weg bewandelen als het toch misgaat.
Tips voor ouders & mediawijsheid: https://www.mediawijsheid.nl/ouders/